گز

شیرینی گز از ترکیب موادی چون شکر، گلوکز مایع، انواع مغزها چون پسته، بادام، سفیده تخم مرغ، ترنجبین، گلاب یا عرق بیدمشک تولید می شود و تنها شیرینی است که در ترکیب آن از عصاره و شهدی شگفت‌انگیز به نام انگبین یا گز انگبین استفاده می شود که از درختچه‌هایی به همین نام یعنی گز انگبین به‌دست می‌آید.

گز انگبین توسط حشره کوچکی تولید می شود که تقریباً به اندازه پشه است و روی ساقه یا برگهای درخت گز انگبین خانه می‌سازد، از شیره پرورده این گیاه تغذیه کرده و شهد تولید می‌کند و این عمل، یعنی تولید قند طبیعی توسط این حشره، عملی همانند تولید عسل در زنبور عسل است. سرانجام از اواخر شهریورماه و زمانی که نسیم‌های خنک پاییزی وزان می‌شود، دانه‌های براق و زرد رنگی همانند ارزن از درختچه‌های گز انگبین به‌دست می‌آید که به آن عصاره گز انگبین می‌گویند.

لذا ارزش گز انگبین بواسطه این است که یکی از معدود قندهای فروکتوز طبیعی می‌باشد.

 

 خواص گز:

در ترکیب مواد اولیه گز، درصد قابل توجهی سفیده تخم مرغ وجود دارد لذا سرشار از منابع پروتئینی است و همچنین گز به علت دارا بودن درصد قابل توجه ای از مغزهای مفید و مغز پسته و بادام سرشار از مواد آلی، ویتامینها و مواد معدنی است.

 گز بدلیل پروسه طولانی تولید (حدود 8 ساعت) از نظر ماندگاری و حفظ شرایط مصرف، بدون استفاده از نگهدارنده های شیمیایی، در بین مواد غذایی کم نظیر است.

با توجه به ارزش غذایی و مواد طبیعی گز ، سهم این محصول در سبد مصرفی خانواده ها افزایش یافته است.

 

فواید و مضرات گز:

گز سرشار از ویتامین و فلزات گیاهی است. خوردن گز برای درمان نرمی استخوان مفید بوده و میکروب‌های مضر بدن را از بین می برد. 

به طور معمول گزهای انگبین دار چند برابر بیشتر از گزهای معمولی ارزش غذایی داشته و تا حدودی درمانگر است. این گزها اگر حاوی شیرخشت و ترنجبین نیز باشند مقوی معده، کبد و کلیه ها بوده و باعث لینت مزاج شده (یبوست را بر طرف می کند) و به دفع صفرا کمک می کند. همچنین خاصیت برطرف کنندگی تب و رفع خارش بدن دارد.

 

 تصاویر انواع گز:

به ترتیب از بالا به پائین، گز آردی و گز لقمه ای


 

 


  فرم سفارش محصول
کدمحصول:
عنوان محصول:
نام و نام خانوادگی:
ایمیل:
تلفن:
میزان درخواست:
توضیحات:
  
  ارسال نظر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.